29 okt

Mentés céges környezetben. Vagy mégsem?

Leginkább mégsem. A szomorú tapasztalat az, hogy a hazai cégek nem sokat foglalkoznak mentéssel. Tíz felmérésből két-három esetben mondják azt, hogy van adatmentés. Azt viszont, hogy jól átgondolt mentési stratégiát követve biztosítják az adatmentést és a kritikus rendszerek megfelelő mentését, még egyszer sem hallottuk.

Legtöbb esetben a mentés fogalma kimerül egy ősrégi mobil HDD-ben, vagy jobb esetben NAS-ban, ami a közös mappa egyetlen betömörített  példányát tárolja. Még véletlenül sem gondoskodnak a kritikus eszközök helyreállítására alkalmas mentési eljárásokról vagy a kliensek levelezésének mentéséről.
Oké-oké. Több, mint a semmi, de ezt a megoldást nem nevezhetjük mentésnek.

Nézzük hát, hogy minek kellene teljesülnie:

  1. Közös adatok mentése
    A szerveren, NAS-on tárolt, napi használatú közös adatok mentése. Mindenképpen több példányban, több generáció mentését kell megoldani. Természetesen offline mentésről is gondoskodni kell
  2. Kritikus berendezések mentése
    Méghozzá olyan mentés, amiből a kritikus berendezés elfogadható időn belül helyreállítható. Szállodai recepciós gép, orvosi rendelő számítógépe vagy a bolt pénztárosi gépe pont ilyen. Első blikkre semmi komoly, de ha egy közeli villámcsapás miatt olvashatatlanná válik a HDD, akkor megáll az élet.
  3. Klienseken tárolt adatok (pl. levelezés) mentése
    Tegye fel a kezét az, aki nem tart semmilyen fontos adatot a számítógépén, mert olyan rendes, hogy mindent a szerveren tárol. Ugye-ugye? ha Ön feltette a kezét, akkor nyugtasson meg, hogy a levelezése, könyvjelzői is rendszeresen mentve vannak.
  4. Aktív eszközök mentése
    Komoly fennakadást okozhat egy cég életében, ha az informatikai rendszer topológiája, működése nincs rendesen dokumentálva és megáll a router.  Hiszen több év távlatából már senki nem emlékszik, hogy mi volt az internetelérés jelszava vagy milyen portátirányítások voltak beállítva.  Egy korábban elkészített konfiguráció-mentés sok bosszúságtól menthet meg minket.
  5. Ügyviteli szoftverek mentése
    Sokan nem gondoskodnak róla, pedig a legkézenfekvőbb mentési lehetőség. Az ügyviteli szoftverek fejlesztői kifejezetten azért készítik a beépített adatmentést, mert katasztrófa esetén azzal a legegyszerűbb visszaállni. Erősen javasolt tehát beállítani és használni ezt a funkciót.

Ha Ön az öt mentésből legalább kettőt kipipált, akkor gratulálunk. Messze az átlag fölött teljesített. Ha bármelyik pontnál felhúzta a szemöldökét, vagy meglepetten csapott a tenyerébe, akkor hívjon minket, mert tudunk Önnek segíteni!